4 things that lead to the growth of wisdom. And these four things are not too difficult to take action. Come, lets together to commemorate the upcoming auspicious occasion for Vesak day, let’s put these four things into action. They bring great fruits too.

Bhikkhus, these four things, when developed and cultivated are conducive to the growth of wisdom. What four?
1)    Association with superior persons,
2)    hearing the true Dhamma,
3)    careful attention,
4)    practice in accordance with the Dhamma.

Also…
… a great help to a human being
… lead to the realization of the fruit of stream-entry.
… lead to the realization of the fruit of once-returning.
… lead to the realization of the fruit of nonreturning
… lead to the realization of the fruit of arahantship
… lead to the obtaining of wisdom …. ”
… lead to the growth of wisdom …. ”
… lead to expansion of wisdom …. ”
… lead to greatness of wisdom.”
… lead to extensiveness of wisdom
… lead to vastness of wisdom
… lead to depth of wisdom
… lead to the state of unequalled wisdom
… lead to breadth of wisdom
… lead to abundance of wisdom
… lead to quickness of wisdom
… lead to buoyancy of wisdom
… lead to joyousness of wisdom
… lead to swiftness of wisdom
… lead to sharpness of wisdom
… lead to penetrativeness of wisdom.
What four?
1)    Association with superior persons,
2)    hearing the true Dhamma,
3)    careful attention,
4)    practice in accordance with the Dhamma.

=====================

ภิกษุ ทั้งหลาย! ธรรมทั้งหลาย ๔ ประการ เหล่านี้ เป็นไปพร้อมเพื่อ ความเจริญแห่งปัญญา (ปญญาวุฑฺฒิ) ธรรม๔ ประการ อย่างไรเล่า ? สี่ประการคือ : –
1)    การคบหากับสัปบุรุษ (สปฺปุริสสํเสว) ;
2)    การฟังพระสัทธรรม (สทฺธมฺมสฺสวน) ;
3)    การทำใจโดยแยบคาย (โยนิโสมนสิการ) ;
4)    การปฏิบัติธรรมสมควรแก่ธรรม (ธมฺมานุธมฺมปฏิปตฺติ).
ในที่อื่นทรงแสดงว่าเป็น…
เป็นธรรมที่มีอุปการะมากแก่มนุษย์(มนุสฺสภูตพหุการ) (๒๑/๓๓๒/๒๔๙)
เป็นองค์คุณเครื่องให้ถึงกระแสแห่งพระนิพพาน(โสตาปตฺติยงค)(๑๙/๓๓๒/๒๔๙)
เป็นเครื่องทำให้แจ้งซึ่งโสตาปัตติผล (โสตาปตฺติผลสจฺฉิกิริยา) (๑๙/๕๑๖/๑๖๓๔)
เป็นเครื่องทำให้แจ้งซึ่งสกทาคามิผล (สกทาคามิผลสจฺฉิกิริยา)(๑๙/๕๑๗/๑๖๓๕)
เป็นเครื่องทำให้แจ้งซึ่งอนาคามิผล (อนาคามิผลสจฺฉิกิริยา) (๑๙/๕๑๗/๑๖๓๖)
เป็นเครื่องทำให้แจ้งซึ่งอรหัตตผล (อรหตฺตผลสจฺฉิกิริยา) (๑๙/๕๑๗/๑๖๓๗)
เป็นเครื่องให้ได้เฉพาะซึ่งปัญญา (ปญฺญาปฏิลาภ) (๑๙/๕๑๗/๑๖๓๘)
เป็นเครื่องให้มีความไพบูลย์แห่งปัญญา (ปญฺญาเวปุลฺล) (๑๙/๕๑๗/๑๖๔๐)
เป็นเครื่องให้มีปัญญาอันใหญ่หลวง (มหาปญฺญตา) (๑๙/๕๑๘/๑๖๔๑)
เป็นเครื่องให้มีปัญญาอันหนาแน่น (ปุถุปญฺญตา) (๑๙/๕๑๘/๑๖๔๒)
เป็นเครื่องให้มีปัญญาอันไพบูลย์ (วิปุลปญฺญตา) (๑๙/๕๑๘/๑๖๔๓)
เป็นเครื่องให้มีปัญญาอันลึกซึ้ง (คมฺภีรปญฺญตา) (๑๙/๕๑๘/๑๖๔๔)
เป็นเครื่องให้มีปัญญาอันหาประมาณค่ามิได้(อปฺปมตฺตปญฺญตา)(๑๙/๕๑๘/๑๖๔๕)
เป็นเครื่องให้มีปัญญาเสมือนแผ่นดิน (ภูริปญฺญตา) (๑๙/๕๑๘/๑๖๔๖)
เป็นเครื่องให้เป็นผู้มากด้วยปัญญา (ปญฺญาพาหุลฺล) (๑๙/๕๑๘/๑๖๔๗)
เป็นเครื่องให้เป็นผู้มีปัญญาฉับพลัน (สัฆปญฺญตา) (๑๙/๕๑๘/๑๖๔๘)
เป็นเครื่องให้เป็นผู้มีปัญญาไว (ลหุปญฺญตา) (๑๙/๕๑๘/๑๖๔๙)
เป็นเครื่องให้เป็นผู้มีปัญญาอันร่าเริง (หาสปญฺญตา) (๑๙/๕๑๘/๑๖๕๐)
เป็นเครื่องให้เป็นผู้มีปัญญาแล่น (ชวนปญฺญตา) ( ๑๙/๕๑๘/๑๖๕๑)
เป็นเครื่องให้เป็นผู้มีปัญญาคมกล้า (ติกฺขปญฺญตา) (๑๙/๕๑๘/๑๖๕๒)
เป็นเครื่องให้เป็นผู้มีปัญญาเครื่องเจาะแทง(นิพฺเพธิกปญฺญตา) (๑๙/๕๑๘/๑๖๕๓).

4 steps to a growth of wisdom
Tagged on: